De kans bestaat dat u een geschil met uw rechtsbijstandsverzekeraar krijgt. Het zal dan waarschijnlijk gaan om een van de volgende onderwerpen:
U wilt beroep doen op uw verzekeringen, echter stelt de verzekeraar dat u in dit geval geen recht heeft op bijstand.
U wilt in een kwestie doorprocederen, maar uw verzekeraar meent dat er geen kans van slagen is.
U wilt een eigen advocaat kiezen en de kosten hiervan moeten door uw verzekeraar worden betaalt. Uw verzekeraar geeft hier geen toestemming voor.
Binnen drie maanden na afsluiting van de verzekering kan de eerste situatie zich voordoen bij het aanmelden van een juridisch conflict. Bij de meeste verzekeraars is in de polisvoorwaarden een 3 maanden wachttermijn opgenomen. Gebeurtenissen binnen deze termijn worden dan ook niet gedekt.
De verzekeraar kan ook weigeren om bijstand te verlenen als de medewerker vindt dat uw confclit niet binnen de dekking van uw polis valt.
Wat u dan kunt doen is in de eerste plaats altijd een schriftelijke melding van uw klachten maken, bij voorkeur bij het klachtenbureau van de verzekeraar zelf. Is deze afhandeling dan niet naar uw tevredenheid? Dan kunt u besluiten een officiële klacht in te dienen. Dit gebeurt bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). In het ergste geval kunt u het geschil met uw verzekeraar ook aan de burgerlijke rechter voorleggen.
Onenigheid tussen de verzekeraar en uzelf kan ontstaan over de vraag hoe een zaak aan moeten worden gepakt en of u er succes bij heeft.
Opgenomen in de polisvoorwaarden van uw verzekering staat dat een geschil alleen wordt gedekt als het voor u een kans van slagen heeft. Hierover kunnen u en uw verzekeraar dan ook van mening verschillen. Ook kan onenigheid ontstaan over de aanpak van een zaak. Mocht dit het geval zijn, dan kunt u beroep doen op de zogenaamde geschillenregeling.
Geschillenregeling
Het komt er in de praktijk op neer dat u, op kosten van uw verzekeraar, een onafhankelijke derde (een advocaat), kunt vragen om een second opinion. Uw zaak kan, indien deze derde partij het met u eens is, door deze of een andere advocaat worden voortgezet, op kosten van uw verzekeraar.
Deelt deze derde partij de visie van uw verzekeraar, kunt u alsnog de zaak voortzetten, echter op eigen kosten en bij een externe advocaat. Behaalt deze advocaat vervolgens een positief resultaat, krijgt u achteraf alsnog de kosten vergoed van uw verzekeraar.
Vele mensen denken dat het mogelijk is om met een rechtsbijstandsverzekering bij ieder geschil zelf een advocaat te kiezen. Echter zijn vrijwel alle rechtsbijstandsverzekeringen in ons land naturaverzekeringen. Dit wil zeggen dat een juridisch conflict door een jurist of advocaat wordt behandeld, die bij de verzekeraar zelf werkzaam is. Enkel in uitzonderingsgevallen kunt u zelf een advocaat inschakelen, op kosten van uw verzekeraar. Dit kan als bijvoorbeeld een procedure gevoerd wordt waarvoor het verplicht is om bijstand van een advocaat te hebben. Of als u met uw verzekeraar van mening verschilt en dus een second opinion inschakelt.